Welkom » Camperreizen » Op naar Denemarken augustus 2021

Het jaar 2021 was nog het jaar vol met corona. We wilden graag op reis en kozen, na lang beraad, voor Denemarken. Denemarken leek het meest veilig met een duidelijk beleid en hoge vaccinatiegraad. Andere redenen om naar Denemarken te gaan waren het feit dat het land een erg fijn kampeerland is, erg hondvriendelijk is en....je kunt er op veel plekken heerlijk ijs eten!

Vanuit Goes rijden we eerst langs Almkerk voor een kort familiebezoek, en rijden dan door naar Toppark Hengelo.Dit camperpark, vlakbij Hengelo, ligt prachtig in de bossen en is onderdeel van het recreatiegebied Het Hulsbeek.

Het Toppark in Hengelo is een prachtig, kleinschalig camperpark van ongeveer 50 plaatsen. Het ligt midden in de natuur in het recreatiegebied het Hulsbeek. Het park heeft toilet en douches en alles wordt bediend via de pas. Vanuit het park is het heerlijk fietsen. Voor ons een heerlijke kennismaking met dit park. Vanuit Hengelo zetten we de volgende dag koers naar Denemarken. In een dag rijden we via Bremen en Hamburg naar Denemarken. Een rit van 476 kilometer naar Tonder in het zuidwesten van Denemarken. Met het altijd aanwezige oponthoud bij Bremen en Hamburg kwamen we eind van de middag in Tonder aan.

Tonder is een klein, alleraardigst plekje. Het heeft veel kleine straatjes met een Anton Pieckachtige sfeer. Voordat je het stadje in komt is een sculpturhave, een beeldenpark. Openbaar toegankelijk met ongeveer 15 beelden van diverse soorten.

Tonder heeft ook veel vakwerkhuizen. Let ook op de bijzondere deuren en kleuren.

De linkerfoto toont de ingang van de Apotheek. Het wordt nu niet meer als apotheek gebruikt maar het is een alleraardigste winkel waar allerhande cadeauartikelen te koop zijn. Deze apotheek staat in de centrale winkelstraat van Tonder. Een gezellige winkelstraat. Even buiten deze straat staat het beeld van deze goed gemutste man.

Onze camping is net buiten Tonder,maar op loopafstand. Het is de Tondercamping. er zijn aparte camperplaatsen, ook een camping, een hostel en sportvelden. Wij kiezen voor de camperplaatsen. Er is goed, eenvoudig sanitair. Bijzonder is, dat de verse broodjes bij de receptie elke dag vers maar ook gratis zijn. Een goede plek op loopafstand van het stadje.

Voordat je het stadje Tonder binnenloopt is er een skulpturhavn, een beeldenpark. openbaar toegankelijk. Het ligt in een openbaarpark. Je kunt er wandelen, beelden bewonderen en sporten. Er staat bv een heuse trampoline. Dat zullen we nog vaker tegenkomen. De Denen worden op diverse manieren tot bewegen gestimuleerd.

We willen een fietstocht maken door het Nationaal Park Vadehavet. Tonder maakt deel uit van dit gebied. We volgen daarbij Panoramaroute 401.De route is deels verhard en soms onverhard. Onbetwist hoogtepunt van deze tocht is het kerkje in Mogeltonder. Dit kerkje, dat er mooi uitziet maar niet spectaculair blijkt een schatkamer van kunst te zijn. Prachtige geschilderde panelen van Bijbelverhalen, een indrukwekkende plafondschildering, mooi altaar en prachtig orgel. We komen ogen te kort.

Prachtige kunst in het kerkje van Mogeltonder.

Ook hier, in de buurt van het kerkje, schilderachtige huizen.

Tijdens onze fietstocht hebben we een koffiestop bij een typisch fietshuisje. Dit kom je alleen in Denemarken tegen. tafel, stoelen, fietspomp, toilet. Heerlijk plekje. Ondertussen genieten we van het mooie Deense landschap dat hier veel op Nederland lijkt.

Net buiten het plaatjes Tonder ontvouwt zich het ruime landschap.

Op een kwartiertje fietsen van onze camperplaats ligt een kasteeltje. Het kasteel Schockenburg. Natuurlijk nemen we de moeite om dit kasteeltje te gaan bekijken. Het ligt in een verscholen bosrijk gebied. Eerlijk gezegd hadden we meer kasteelallure verwacht. maar...het kasteel heeft bijgebouwen en ligt in prachtige tuin. Dus is het leuk om dit bezocht te hebben.

Na deze dagen in Tonder reizen we verder naar het eiland Romo. Via een 10 kilometerlange dam bereiken we dit eiland. We zullen ons bivak opslaan op camperplaats Oasen. Deze blijkt uit 2 grote vijvers te bestaan. Rondom deze vijvers staan de campers geparkeerd. Voordat je een plaats kiest kijk je eerst even welke plaats op groen staan. Deze is vrij en die kun je in de automaat boeken. Deze camperplaats bestaat sinds 2 jaar. Alles is nog fris en nieuw. Prachtig sanitair een gezamenlijke ontmoetingsruimte en een goed sanistation. We vinden een mooi plekje met "de kont"in de wind.

Decamperplaats ligt ongeveer een kwartiertje lopen van het strand. Het blijkt een bijzonder strand te zijn waar de ondergrond zo hard is dat er met auto's en camper op het strand gereden wordt. Ook wordt er "wad gelopen" naar een ander eiland aan de overkant. Wij wagen ons daar niet aan omdat we het gebied onvoldoende kennen.

Voordat je het "Sonderstrand op gaat kom een mooi duingebied tegen. Er staan vele vakantiewoningen. Ook is er een openbare golfbaan die zicht geven op een ander deel van de kustlijn.

Vanaf de camperplaats is het mooi fietsen van de zee af, richting het midden van het eiland. Daar stuiten we op een bijzondere brandweerkazerne en een opvallend wit kerkje. Het kerkje valt op door de witte buitenkant maar ook de binnenkant mag gezien worden. Zoals in elke kerk in Denemarken treffen we ook hier scheepjes aan het plafond.

Na een paar mooie dagen op het eiland Romo zoeken we het vasteland weer op en gaan in noordelijke richting. Onze bestemming is Camping Esbjerg. De camping is groot en heeft ongeveer 15 verharde camperplaatsen. De camping heeft schoon sanitair grenst aan wandel en fietspaden en ligt 400 meter van het strand. De stad zelf ligt op ongeveer 5 kilometer fietsen ver. Het strand is hier echt anders dan bij Romo. Het heeft kwelders en begroeiing. Ook bezoeken steltlopers dit gebied. Het is een prachtig beeld.

Kenmerkend voor Esbjerg is het beeld van vier reusachtige witte mannen die naar zee kijken.Deze 9 meter hoge sculpturengroep is gemaakt van wit beton. Het portretteert vier zittende mannen die uitkijken over het water van de Waddenzee. Ze beelden de pure en onbedorven man uit in ontmoeting met de natuur.

De binnenstad van Esbjerg kon ons niet zo bekoren. Misschien kwam het door het druilerige weer. Wel waren er zandsculpturen , leuke wiebelstoelen en beeldjes te zien. Dat maakt de binnenstad wel wat aantrekkelijker.

Vanuit onze camping lopen we meteen een mooi natuurgebied in, glooiend en ruim.

Even ten noorden van onze camping ligt, aan de kust , het oude havenstadje Hjerting. Hier bevinden zich nederzettingen uit de Steentijd.

Na een paar dagen in Esbjerg gaat de reis verder omhoog. Wezijn op weg naar Hvide Sande maar blijven steken bij Nymindegab. Dat komt door een koffiestop even voor Nymindegab. Het is een prachtig natuurgebied. Wanneer we even verder rijden zien we de camping Nymindegab. Webesluiten daar te overnachten. De camping is rijk voorzien van zwembaden en glijbaneb etc Dat isook te merken in de prijs. We betalen ongeveer € 50 per nacht. Nymindegab ligt ook tegen de kust aan en heeft een prachtig duingebied. De fotos laten zien waarom we zo verliefd zijn op de kusten van een land.